Skuteczny marketing w Internecie

Nie od dziś wiadomo, że marketing to wojna. Wymagająca wiedzy, przygotowania, a przede wszystkim niemająca końca. Internet na krótki czas to zmienił – w sieci wystarczyło zwyczajnie być, aby się pokazać. Jednak błyskawicznie zrobiło się tłoczno. I nie tylko od firm, które zaczęły promować swoje usługi w świecie wirtualnym. Pojawiło się mnóstwo nowych graczy skupionych tylko i wyłącznie na działaniu zdalnym, którzy nie musieli martwić się o tradycyjne formy sprzedaży. Dziś i oni muszą zmagać się z przepełnioną siecią. Na całe jednak szczęście sama specyfika Internetu pozwala docierać do potencjalnych klientów niezwykle dokładnie i bezpośrednio. Aby odnieść sukces, trzeba więc działać z głową. W artykule przedstawimy najważniejsze podstawy efektywnego marketingu w Internecie.

Zastanów się, po co to robisz

Brzmi banalnie? A jednak wiele firm działa (szczególnie na początku) po omacku. Tymczasem potrzeba zupełnie innych strategii w zależności od celu. Czy chcesz zdobyć klientów do swojego sklepu internetowego? A może przyciągnąć ich do stacjonarnej placówki? Konkurencja jest niemała, a Twój budżet zapewne ograniczony.
Dobrze jest zacząć od stworzenia sobie obrazu typowego klienta. Co może go skusić do zakupu? Gdzie będzie szukał produktów? Czy przepatrując informacje, może da się skusić Twojej reklamie, która przekona go do zakupu? Zwróć uwagę, że mało która firma celuje w użytkowników na konkretnym etapie nabywania przedmiotu lub usługi (na przykład „osoby chcące kupić rower górski w cenie do 3000 zł”, albo „osoby orientujące się, które buty do biegania są najlepsze”). Dlatego warto wybrać kilka najważniejszych i kierować swoje działania marketingowe stricte do nich.

Bądź tam, gdzie Twoi klienci

Konieczne jest wyjście do ludzi, a nie bierne czekanie na nich. Gdzie spędzają najwięcej czasu? Zapewne w mediach społecznościowych. Jeśli prowadzisz działalność B2B, to prawdopodobnie znajdziesz więcej klientów za pomocą LinkedIna niż Instagrama. Dla odmiany ten drugi jest świetny, jeśli sprzedajesz ładne lub interesujące rzeczy albo wykonujesz usługi, które można ciekawie pokazać. Celując w nastolatków, nie obejdziesz się bez TikToka, bo właśnie tam możesz się z nimi porozumieć. Właśnie – marketing w sieci działa obustronnie i umożliwia też słuchanie użytkowników, odpowiadanie im na pytania, budowanie więzi.

To samo dotyczy też reklam. Najlepiej umieszczać je na portalach branżowych i często odwiedzanych przez Twoją grupę docelową. To nie tylko tradycyjne banery, ale choćby artykuły sponsorowane, które pozwalają na umieszczenie produktu czy usług w naturalnym środowisku i pozwalają na zdecydowanie bardziej subtelny marketing w Internecie.

Działaj na wielu frontach – marketing w Internecie to wojna światowa

Niestety nie da się zrobić raz, a dobrze. Reklama w Sieci wymaga regularnego działania na wielu platformach. Do obowiązkowych należą wyszukiwarka Google (pozycjonowanie strony, regularnie aktualizowana wizytówka i płatne wyniki wyszukiwania) i media społecznościowe (ciekawie prowadzone profile oraz reklamy i sponsorowane posty). Koniecznie zadbaj o linki do Twojej strony na wartościowych (!) portalach. Zarówno reklamy Google, jak i te na mediach społecznościowych, a szczególnie Facebooku pozwalają na niezwykle trafne „targetowanie” odbiorców, a więc dopasowanie reklamy do ich zainteresowań i potrzeb. Działanie na wielu frontach pozwala nie tylko na dotarcie do większej ilości klientów, ale też porównanie skuteczności i skoncentrowanie wysiłków w przyszłości na najbardziej opłacalnych platformach.

Marketing w sieci musi opierać się na konkretnych danych

I tu jest pies pogrzebany. Wiele firm szybko odpuszcza wszelkie formy E-commerce, bo „to nie przynosi efektu”. Trudno się z tym kłócić, ale warto się zastanowić, dlaczego tak jest. Otóż nie wystarczy wyłożyć pieniędzy. Należy eksperymentować i porównywać. Większość platform reklamowych pokazuje skuteczność reklam i konkretne ścieżki, jakimi podążają użytkownicy. To często skomplikowane dane, których interpretacja wymaga wiedzy i doświadczenia. Z tego powodu zatrudnienie agencji e-commerce choćby w celach doradczych to rekomendowany przez nas krok, jeśli oczekujesz wymiernych, a przede wszystkim rychłych wyników.

Łącz metody płatne z bezpłatnymi

To klucz do sukcesu. Atrakcyjna strona z ciekawym blogiem, który może przyciągnąć klientów zainteresowanych Twoją branżą to świetna podstawa, ale dopiero „haracz” dla Google, linki na innych stronach oraz artykuły sponsorowane gwarantują przyciągnięcie naprawdę wielu użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.

Oczywiście same pieniądze nie wystarczą – nawet jeśli użytkownicy dotrą na Twoją stronę, to wątpliwe, czy na niej pozostaną, jeśli nie spełni ich oczekiwań. W mediach społecznościowych ta sama sytuacja – optymalną metodą jest prowadzenie ciekawego profilu, opowiadanie o swojej pracy i publikacja porywających materiałów. Takie posty są często udostępniane przez samych użytkowników. Odpowiednie „dopalenie” popularnych postów i reklama potrafią jednak zdziałać cuda. Rozważ też współpracę z influencerami – korzystasz wtedy z zaufania, jakie mają ich użytkownicy i pozwalasz na pokazanie swoich usług i produktów w sposób dostosowany do ich gustów.

Dziel się wiedzą

Podsumowując – bądź tam, gdzie Twoi użytkownicy i działaj aktywnie w mediach społecznościowych. Oferuj coś od siebie. Na przykład prowadzenie bloga na wysokim poziomie świadczy o Twoich kompetencjach, pomaga w pozycjonowaniu i przyciąga nowych użytkowników. Do tego łatwo połączyć to z promowaniem tego, co oferuje Twoja firma. Bazuj na danych i nie bój się eksperymentować. Każda porażka jest nawozem sukcesu, pozwala na skuteczniejsze działanie w przyszłości. Łącząc cierpliwość z kreatywnością (trzeba się wyróżniać!) możesz liczyć na sukces niezależnie od branży i konkurencji!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here