Terminy linki dofollow oraz nofollow ewidentnie wiążą się z dziedziną marketingu interaktywnego, inaczej zwanego marketingiem internetowym, a mianowicie pozycjonowaniem stron www. Wraz z początkiem funkcjonowania najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki witryn jaką jest Google, pojawiło się szaleństwo wprowadzanych linków.
Wynikało To z faktu, iż wówczas jeszcze algorytm Google nie miał zdolności wyróżnienia, która strona jest fachowa, lepszej jakości i wiarygodna, a która to jedynie sztucznie utworzone zaplecze niskie jakościowo.
W konsekwencji tego bardzo dużego znaczenia nabierała ilość linków jakie przekierowywały do danej strony www. Praktykowano zwyczaj, aby było owych linków jak najwięcej. W konsekwencji tego zaczęto tworzyć masowo pojawiające się strony napchane rozmaitymi linkami i wtedy też zaczęły pojawiać się popularne pojęcia linków nofollow i dofollow.
Generalnie na topie stały się niskie wartością strony zapleczowe, jakie określano mianem pressel-pages. Były także wtedy modne strony kopiujące inne strony a także królować zaczęły systemy wymiany linków. W zakresie pressel pages natomiast należy podkreślić, iż często zajmowały one pierwsze pozycje w rankingu wyszukiwań, a to wszystko z tego względu, iż miały ogrom linków przychodzących ze stron śmieciowych, zaliczanych do SPAM. W konsekwencji tego zdecydowano się z czasem na wprowadzenie zmian, większe uporządkowanie całego tego systemu działania Google i poprawienie jakości treści wyszukiwanych. W praktyce zaowocowało to pojawieniem się algorytmów Google Panda oraz Google Pingwin.
Algorytm Google Panda
Jest to funkcja, która pojawiła się dokładnie w 2011 roku i od tego momentu jest systematycznie wykorzystywanym algorytmem. Jego celem okazuje się poprawienie widoczności stron, jakie mają wysoką jakość. Non stop podejmowane są konkretne starania prowadzące do tego, żeby to, co użytkownik poszukuje za pośrednictwem popularnej wyszukiwarki Google jak najbardziej cechowało się solidną jakością i z perspektywy użytkownika Internetu było satysfakcjonujące.
Content marketing
Z trendem na poprawianie jakości treści internetowych pojawia się także poprawa contentu. Doszło do przeobrażeń algorytmu Google i w związku z tym istotna jest jak najwyższa jakość prezentowanych w sieci stron. Dzięki wartościowym treściom, czyli dobrym contentom możliwe okazuje się naturalne otrzymywanie linków przychodzących do witryny. Jest to więc krok na przód w porównaniu z początkami Google, gdyż wyszukiwarka nauczyła się odznaczać strony niskie jakościowo od tych solidniejszych. Podczas gdy kiedyś istotne były linki – jak najwięcej, teraz istotna jest nie ilość ale jakość.
Algorytm Google Pingwin
Algorytm ten zaktualizowano w 2012 roku. Celem tego zabiegu było wyszukanie wszystkich linków odsyłających do niskich jakościowo stron. A zatem wszystkie precle, witryny wykorzystujące SWL oraz linki z Allegro.
Nofollow i dofollow
Podczas gdy dofollow prezentują strony wysokiej jakości, jakie mają duży wpływ na pozycjonowanie stron, linki nofollow nie mają większej mocy, aby oddziaływać na SEO. Śmiało można zatem określić, że linki dofollow są o wiele bardziej wartościowe.