Budowanie długotrwałych relacji z klientem to podstawa każdego biznesu. Oczywiście zadanie to nie należy do najłatwiejszych. Jest jednak kilka wskazówek, które z powodzeniem można wykorzystać, niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa.
Pozytywna atmosfera
Zawsze lepiej się czujemy w miejscu, w którym panuje miła atmosfera. Warto przełożyć tę zasadę na pole biznesowe. W praktyce oznacza to, że musimy zadbać o komfort klienta. Podczas rozmowy unikajmy więc branżowego słownictwa, starajmy się wytłumaczyć wszystko tak, by przekaz był dla niego zrozumiały. Postarajmy się także, by zawsze dostał odpowiedź na nurtujące go pytania. Niezależnie od tego, czy przekaże je drogą mailową, przez social media czy telefon powinniśmy poświęcić nieco czasu na konstruktywną odpowiedź. Dbajmy o kulturę naszą i naszych pracowników, od czasu do czasu sprawdzajmy jak wyglądają ich relacje z klientami.
Klient ma znaczenie
Nie ulega wątpliwości, że bez klientów żadna firma nie miała by racji bytu. Stąd tez tak ważne jest, to by się nim zainteresować i do każdego konsumenta podchodzić indywidualnie. Nie zaczynajmy dialogu od prezentacji własnych produktów, starajmy się najpierw poznać potrzeby rozmówcy i dopiero wtedy zaproponujmy mu ich zaspokojenie. Budowanie relacji z klientem to proces długofalowy. Dajmy mu więc trochę czasu na zdobycie zaufania do naszej marki, nie bądźmy natarczywi. Wystarczy, że umiejętnie pokażemy klientowi że jest dla nas ważny i sam z chęcią będzie do nas wracał.
Wartość dodana
Klienci uwielbiają różnego rodzaju akcje promocyjne. Zamiast jednak tworzyć jednorazowe obniżki cen, lepiej postawić na coś co ma szanse działać przez dłuższy czas. Dobrym przykładem takiego działania są wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe. W pewien sposób sprawiają one, że klient jest przywiązany do naszej marki, ponieważ widzi że za lojalność czekają na niego dodatkowe profity. Budowanie relacji z klientem przebiega dużo łatwiej jeśli wykorzystujemy do tego dodatkowe narzędzia. Warto więc przemyśleć wprowadzenie do naszego biznesu programu lojalnościowego.